Naturens magi

Naturen har en verdi i seg selv skriver Hessen (2008), der mennesker gjennom alle tider har funnet glede, inspirasjon og ro. Han hevder at den senker stress og øker kreativitet og læreevne. Det er også noe vi har erfart disse ukene vi har tilbragt både på Plassen og på skistadion. Naturen byr på et mangfold av opplevelser og sanseerfaringer, og den gir rom for skapende lek med naturmaterialer.

Går vi en tur rundt på skistadion opptager vi noen store steintroll oppe i skogen med øyne så store som tinntallerkener. Oj tør vi å gå opp dit da? Vi lister oss forsiktig opp, da er det godt med en hånd og holde i.

En pinne kan omformes til en ulv, og en stein kan forvandles til en bestemor, en rot til en jeger, en kongle til Rødhette, og plutselig har vi et eventyr om «Rødhette og ulven». Barn og voksne lager både ulver og rødhetter, og leken i skogen får ny fart. Vi hører ulvehyl og latter.

Røttene langs bakken males om til hoggormer som får både personalet og turgåere til å skvette. Så finner vi en stein som er litt spesiell, hva ligner den på tro, jo se det er jo en rev. Barna får ta i bruk sagen også, det sages og spikres, og plutselig skapes det flotte smykker av stammen på et lite tre.

Naturen byr på et på et mangfold av materialer som vi ikke har i barnehagen. Det er nettopp gjennom konkrete materialer at barn er mest oppmerksomme og konsentrerte. I Rammeplanen står det at barn skal få støtte til å videreutvikle sine kreative prosesser og få uttrykke seg estetisk gjennom bruk av ulike teknikker og materialer i skapende virksomhet både ute og inne (Rammeplanen s 17, 2017).

Skrevet av Ingrid - Pedagogisk leder, Grønn avd